Jakie właściwości mają rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe, odmiennie grubonasienne (motylkowe), to rośliny z grupy bobowatych, o ogromnych nasionach, uprawiane jako rośliny jadalne, pastewne. Są materiałem dla sektora konsumpcyjnego. Do roślin strączkowych kategoryzujemy m.in strączkowe rośliny jadalne. Najistotniejsze spośród nich, inaczej groszek, soczewica, cieciorka, fasolka, bób, mają mały indeks glikemiczny oraz nie wywołują gwałtownego przyrostu poziomu glukozy we krwi. Rośliny owe stanowią niezwykle odpowiednie źródło białka, potrzebnego dla normalnego działania i rozwoju człowieka w czasie dojrzewania, natomiast również u sportowców oraz kobiet w ciąży.

Rośliny strączkowe: właściwości

Jedną spośród najistotniejszych korzyści bobu, fasoli, grochu, soczewicy, ciecierzycy oraz soi jest niski indeks glikemiczny, co znaczy, iż nie wywołują gwałtownego postępu poziomu glukozy we krwi. Rośliny strączkowe stanowią również odpowiednie źródło białka (20-35 procent, inaczej tyle co w mięsie), jakie w powiązaniu z pozostałymi białkami roślinnymi dobrze zmienia owe źródła zwierzęcego. Strączki dają również cukrów, natomiast również błonnika, jaki poprawia trawienie.

Warzywa strączkowe – wartość odżywcza

Jadalne rośliny strączkowe są, natychmiast po zbożach, drugim pochodzeniem roślinnego jedzenia na świecie. Można jeść ich osuszone nasienia, natomiast również całe warzywa – na przykład cukrowe odmiany grochu zwyczajnego i odmiany szparagowe fasoli). Nasienia roślin strączkowym są lubiane ze względu na dużą ilość białka – we współzależności od typu warzywa stanowi ona od 20 do prawie 40%.

Strączki – właściwości lecznicze

Rodzaje warzyw strączkowych znanych w Polsce to np.: fasolka zwykła, fasolka wielkokwiatowa, groszek zwyczajny, soja warzywna, bób, cieciorka, soczewica jadalna, orzech ziemny. Suche nasienia roślin strączkowych wyróżnia wysoka wartość odżywcza oraz energetyczna. Mają najwięcej białka spośród wszelkich roślin uprawnych – białko stanowi zwykle 20-35% suchej wagi. Cukry wynoszą ok. 60% wagi suchych nasion roślin strączkowych. Duża ilość cukrów oraz błonnika pokarmowego, stanowi o tymże, iż nasienia roślin strączkowych mają niski indeks glikemiczny.

Rośliny strączkowe – wskazania


Białko zamknięte w roślinach strączkowych jest koniecznym dla własnego systemu elementem wzmacniającym, zwłaszcza w czasie dojrzewania. Niejednokrotnie powinny jeść go kobiety w ciąży oraz sportowcy. Jest to białko o dobrej przyswajalności. Największą zawartość białka mają ziarna soi i soczewicy, natomiast również groszku oraz fasoli. Rośliny strączkowe mają wiele energii, gdyż są bogate w cukry.